الثلاثاء، 28 يوليو 2020

اهو ‏ده ‏العيد ‏/بقلم ‏حاتم ‏ابو ‏عوف

أهو ده العيد هسه علي الابواب .. و انا بيني و بينك الف حجاب

أنا بيني و بينك سكة شوق .. و منافي محنة و هم و غياب

أهو ده العيد هسه على الأبواب

و الناس فرحانة و بتغني ..

علشان العيد لمة أحباب

بتخيل جيتك في كل عيد

أعياد بتمر و انا مستني

و أتخيل صورتك جمب الباب

رسل لي مرة و طمني

رسل مع فجر العيد جواب

أهو ده العيد هسه علي الابواب .. و انا بيني و بينك الف حجاب

أنا بيني و بينك سكة شوق .. و منافي محنة و هم و غياب

العيد متردد يا غالي .. خايف من يجي و يلقاك مافيش

خايف ما يلاقي فرح أطفال

لا يلاقي عيون بتغني جمال

ما يلاقي عروس تديو شبال

بيسألني عليك العيد و بقول

وين البي شوفتو الفرحة تعيش؟

أهو ده العيد هسه علي الابواب .. و انا بيني و بينك الف حجاب

أنا بيني و بينك سكة شوق .. و منافي محنة و هم و غياب
بقلم
حاتم ابو عوف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

عيد الحب / فاطمة الرحالي

 عيد الحب ؟!  أي حب نتكلم عنه ، و نعيد ؟! بأي قلب نفرح به و يزهر القصيد ؟ الأوطان نار و الوجع شديد .. و الخطب زاد .. سحق العباد  طال الطفل و...