الاثنين، 1 يونيو 2020

غير ‏انه/بقلم ‏عبدالمنعم ‏عدلي

غيرانه
عبدالمنعم عدلى..مصر
غيرانه من جيرانك
ومحمد صل الله عليه وسلم  
وصى بالجار
ماأنا عملتك وحررتك
وأصبحت على
الرؤوس تاج
مش حرام الغيره
حرام الحقد علينا
والنار فى قلوبكم
هاتوا التاريخ هاتوه
وقلبوا الكتاب وإنشروه
كم من عين بكت
وعلى التراب
تشهد الدموع
وكم من بنت
ضاع منها كرامة الأهل
وماعرفوا يرجعوه
يابائع نفسك وبلدك
متر الأرض بعته بكام
د الشرف غالى
وأرض الوطن أغلى
مات القلب 
ومات الضمير
ومات الإحساس
فاضل إيه فيكم
قلة الأصل 
بالوشم مرسومة
على جباه فيكم
وخليكم فاكرين
أنا المصرى
راوى عصرى
أنا المصرية
اللى قطعت ثدييها
لأجل ماتعيش
أنا اللى جارى
نادى عليا
وقت الحصار والضيق
أنا مصر 
سيدة كل عصر
أنا مصر
الأم الحانية
أفدى أهلى 
بروحى ودمى
ولايقول الغريب
سابت جيرنها
تغرق تحت الطين
فياالله
ياواهب كل النعم
أنظر الى جيرانى
بنظرة الشفق
بقلمى عبدالمنعم عدلى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

عيد الحب / فاطمة الرحالي

 عيد الحب ؟!  أي حب نتكلم عنه ، و نعيد ؟! بأي قلب نفرح به و يزهر القصيد ؟ الأوطان نار و الوجع شديد .. و الخطب زاد .. سحق العباد  طال الطفل و...